För att få handla hos Urmakarn måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande innan du gör en beställning. Beställningar som görs i annan persons namn utan dennes medgivande eller som på annat sätt medför att Urmakarn lider ekonomisk skada, polisanmäls.
All bildinformation på hemsidan skall ses som illustrationer och kan ej garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Utifall att det skulle förekomma felskrivningar på hemsidan förbehåller Urmakarn sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuella problem så som att ett försäljningsobjekt utgått, har Urmakarn rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Urmakarn skall då också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Urmakarn friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Urmakarn sortiment förekommande produkter och tjänster.
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Urmakarn kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Urmakarn befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
I samband med att beställningen görs så upprättas ett konto med namn, adress, e-post och telefonnummer. Denna information sparas för att förenkla eventuellt byte/reklamation, möjliggöra kontakt i händelse av oförutsedda händelser, som t.ex. problem med produkten/leveransen, samt förenkla framtida köp (med en kundprofil). Vi kommer aldrig att använda informationen för reklam eller försäljningssamtal, och ingen information kommer att spridas/säljas till tredje part. Om du vill ha våra nyhetsbrev, så måste du aktivt anmäla dig för det, du kan lätt avsluta prenumerationen genom att klicka på länken på varje nyhetsbrev. När helst du önskar så kan du kontakta oss för att radera din profil.
Villkoren hos Urmakarn är tillämpliga där svensk lag gäller eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Urmakarn. Mer information finns att tillgå på Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se.
Vi jobbar för att försöka behandla din order så snabbt som möjligt, lägger du en order innan kl 15:00 på måndag-fredag så behandlas ordern normalt samma dag för lagerförda produkter och du har normalt produkten inom 1-3 arbetsdagar, under högsäsong kan det ta längre tid.
Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Vi beställer ej varor ifrån våra leverantörer varje dag, utan försöker begränsa det till 2 gånger i veckan. Vilket gör att leveranstiden kan variera, det gör att leveranstiden som anges är ungefärlig och vi kan inte alltid garantera att den stämmer exakt.
Finns varan ej i lager så går den ändå att beställa, det kommer bara dröja något längre än för de varor vi själva har i lager.
På helger och helgdagar har vi stängt, ordrar som görs då behandlas därför inte fören nästkommande vardag.
Tyvärr händer det även ibland att varor har utgått eller är tillfälligt slut hos leverantörerna, då vi ej har fullständig tillgång till deras lager information har vi svårt att alltid hålla hemsidan helt uppdaterad, men vi försöker så gott vi kan. Skulle det uppstå problem eller leveransförseningar så försöker vi meddela dig så fort vi får vetskap om det, vilket vi oftast gör via e-post.
OBS! Tänk på att det endast är du som beställare som kan hämta ut din order hos ombudet. Beställer du i en annan persons namn är det endast denne som istället kommer kunna hämta ut ordern. Vi tar ut en kostnad för ej uthämtade paket, för mer info se under rubriken Outlöst försändelse.
Det är även viktigt att du ankomstkontrollerar produkten när du mottagit den, för att verifiera att denna är riktig och felfri. Fel eller om det saknas något vid leverans skall man kontakta oss och skicka in bilder på paketet inom 48 timmar efter att man mottagit försändelsen. Hör man ej av sig till oss kommer det antas att allt har gått rätt till och att produkten är felfri. Skulle varan vara skadad och man sedan väljer att returnera den kan det uppstå problem, då alla produkter som returneras synas och kontrolleras.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dagar), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Prissättning sker efter postens portotabell för brev och paket. Vid ordervärde överstigande 2000 kr bjuder vi på fraktkostnaden.
Vissa produkter tar ibland slut även hos våra leverantörer, vi försöker hålla vår hemsida uppdaterad med denna information, men då vi inte själva kan se alla leverantörers lagersaldon så händer det att vi missar det ibland. Men vi försöker att skriva på dessa produkter att dom är tillfälligt slut och när dom beräknas in, eller att man skall kontakta oss för information. Observera att även dessa produkter går att beställa, men dom kommer då dröja till utsatt tid, tänk även på att alla besked är ungefärliga och kanske ej stämmer exakt. Det är ej säkert att vi kommer uppmärksamma att du lägger en order på en produkt som är slut, så kontakta gärna oss om du önskar mer information.
Garantin täcker eventuella fabriksfel som uppstår på klockan/ produkten du köper utav oss. Den täcker ej om klockan/ produkten utsatts för någon form av yttre åverkan, oaktsamhet eller felaktig skötsel.
OBS! Det är 6 månader garanti på alla klockarmband, detta p.g.a. att det klassas som slitagedelar.
Vi följer Svensk konsumentlag som innebär 36 månaders reklamationsrätt (3 år).
Till vissa av märkena som vi säljer ingår även internationell garanti, där det är tillverkaren själv som står för garantin och du kan då lämna din klocka hos alla auktoriserade återförsäljare. Normalt medföljer då ett garantikort/bok som bevis för detta, som då även måste uppvisas.
OBS! Följande orsaker täcks ej av garantin:
1. Skador som orsakats av felaktig skötsel, slarv, felaktig användning eller andra skador som ej beror på material eller tillverkningsfel.
2. Skador orsakade av ingrepp av annan än vår egen serviceverkstad.
3. Skador på uppdragskronor och glas, repor på glas, länk och boett.
4. Skador och slitage på läderarmband, plastarmband, gummiarmband, länkar samt ytbeläggning på dessa, samt skador på uret.
5. Fuktskador på ej vattentäta ur (vattentätt =10 BAR) Detta gäller även armband.
Har klockan/produkten du köpt gått sönder och du önskar göra en reklamation, så börja gärna med att kontakta oss för att se om det är något vi kan hjälpa dig med utan att produkten måste skickas in.
Om produkten måste skickas in så paketera in produkten så att den inte skadas under transporten, den defekta produkten bör hanteras som om den vore felfri. Original asken för produkten behöver du inte skicka med.
Anser vi att felet troligen är ett fabrikationsfel och omfattas av garanti när du kontaktar oss så kommer du få en förbetald fraktsedel av oss för att skicka in produkten fraktfritt.
Vid tveksamma fall står du som kund för frakten själv, visar det sedan sig att felet täcks av garanti betalar vi i efterhand ut ersättning för transportkostnaderna.
Skall klockan skickas från utlandet, står kunden själv för frakten in till oss + eventuella avgifter.
Alla slutliga bedömningar om garantin görs först när vi (Urmakarn) kontrollerat produkten fysiskt, vi kan ej garantera att felet faller under garanti före vi kontrollerat den. Skulle vi anse att felet ej täcks av garanti kommer du meddelas om detta per mejl tillsammans med ett kostnadsförslag för att få produkten åtgärdad.
OBS! Vid de fall då fel ej kan påvisas har Urmakarn rätt att ta ut en hanteringsavgift om 300:- + moms + frakt tur och retur för ärendet. Har du som kund själv bekostat frakten in, tar vi endast betalt för frakten tillbaka till dig.
Detsamma gäller även då felet på produkten visar sig att inte omfattas av garanti. Godkänns istället vårat kostnadsförslag för lagning av produkten som vi skickat till dig, kan du bortse från dessa kostnader, då är det priset i kostnadsförslaget som gäller.
Du har rätt till öppet köp i 14 dagar hos Urmakarn.se, observera dock att produkten enligt lag måste vara i väsentligen oförändrat skick när du gör din retur/byte. Vi tar ej emot returer/byten på en skadad eller repad produkt. Så iaktta försiktighet när du provar produkten. Observera att även boxen/asken ses som en del av produkten, så även den skall vara i oförändrat skick. Om asken är trasig vid retur utgår en avgift på 300kr.
Julklappar bytes t.o.m 12/1-2025
Återanvänd gärna all plast om du tagit av det, när du skall pack in produkten igen. Vissa klock/smyckes askar är ej försedda med någon mjukare yta invändigt, så att endast sätta tillbaka t.ex. en klocka runt sin kudde och sedan placera den i asken kan leda till att klockan repas i transporten tillbaka till oss då länken ligger och skaver mot insidan av asken.
Frakten tillbaka till oss står du som kund själv för tänk på att returen skickas tillbaka på ett sådant sätt att paketet är spårbart och försäkrat (REK). Förslagsvis med något av PostNord:s frakt alternativ. Tills det att vi mottagit produkten är det du som kund som står i ansvar för den om den skulle komma bort eller skadas. Notera även att du måste välja ett fraktsätt där paketet levereras hela vägen till oss. Urmakarn hämtar inte ut returer som måste lösas ut hos ett ombud. Är du osäker så fråga fraktbolaget hur leveransen sker innan du postar returen. Urmakarn kommer heller inte betala några avgifter för att ta emot ett paket, se därför till att betala alla avgifter när du returnerar en vara, så som tullavgifter m.m.
OBS! På PRESENTKORT erbjuder vi ej öppet köp, har du gjort en order på ett presentkort som sedan levererats så kan du ej avbryta eller ångra köpet.
När du skall göra returen packar du ihop varan som när du tog emot den och bifogar alla handlingar som medföljde.
Returen görs till:
Urmakarn AB
Torggatan 11
432 41 Varberg
Har du valt valt faktura eller delbetalning via Klarna så kommer fakturan att tas bort. Har du redan betalat in fakturan så kommer du att få ett mejl av Klarna med ett formulär som skall fyllas i, där du får ange till vilket konto returen skall göras. Det kan sedan ta ca 1-10 bankdagar innan pengarna kommer tillbaka till ditt konto.
För fler frågor kring detta ber vi vänligen dig att kontakta Klarna antingen via deras kontaktformulär på: www.klarna.com eller per tel: 08-120 12
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange dit
- Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
Har du en klocka som är i behov av service eller lagning, så kontakta gärna oss för information om t.ex. priser. Vi har egen serviceverkstad och kan utföra service och reparationer på de flesta klockor. Den behöver ej vara köpt hos oss.
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Produkten har blivit tillagd i varukorgen